Suplementacja witaminami

Zazwyczaj jak zaczyna się dyskusja o suplementacji w kolarstwie można usłyszeć dwie skrajne opinie, albo uważamy że jest potrzebna albo kategorycznie nie.
Jeden artykuł o całej suplementacji musiałby być tak rozległy, że nikt nie dotrwałby do końca :) Dlatego dziś skupię się na suplementacji witaminami oraz makro i mikroelementami.

Na samym początku trzeba sobie jasno powiedzieć jedną, bardzo istotną kwestię, często nadmiar witamin może być znacznie gorszy niż ich niedobór. Nie można więc bezsensownie ładować w siebie tabletek, bo może mieć to zupełnie odwrotny skutek do zamierzonego. Druga kwestia – większość zapotrzebowania na witaminy i makro/mikroelementy możemy uzupełnić naturalnymi składnikami, czyli mądrą dietą.
www.euroclinix.pl
Kolarstwo to bardzo ciężki sport i wszystko musi być odpowiednio poukładane, jeśli w naszym organizmie zaistnieje niedobór chociaż jednej z witamin, ma to bezpośredni wpływ na naszą formę i regenerację. Dlatego zachęcam do suplementacji poniższymi witaminami oraz makro/mikroskładnikami. Co ważne, najlepiej kupić je wszystkie osobno.
Wszelkie produkty – tzw. kompleksowe kompozycje witamin - nie są dobrym rozwiązaniem, bo będziemy się suplementować również składnikami, których np. w organizmie mamy wystarczająco dużo. Często słyszę od znajomych, że kupili taki produkt i teraz mówiąc brzydko „sikają na niebiesko”. Czy to jest normalne ? Smurfami nie jesteśmy więc chyba nie :) Jest to oczywiście rozwiązanie bardzo wygodne, ale nie zawsze wygodne oznacza dobre.

Przejdźmy zatem do meritum. Myślę, że większość z nas powinna zapobiegawczo suplementować się witaminami: B1, B6, B12, C; kwasem foliowym oraz magnezem. Żelazo możemy brać jeśli zaistnieje taka potrzeba (np. po złych wynikach badań morfologicznych), aczkolwiek tu zachęcam do uzupełniania niedoborów naturalnym sposobem (można jeść „stejki”;). Jeśli latem będziemy mieli problem z kurczami mięśni warto również aplikować sobie potas.
www.albertocontadornotebook.info
Poniżej opisałem działanie oraz wpływ niedoborów powyższych witamin i elementów, skupiłem się na tych faktach, które mają istotny wpływ w kolarstwie. Miłej lektury :)

Witamina C
> rola:
-        zwiększa odporność organizmu,
-        odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca,
-        obniża ciśnienie krwi,
-        poprawia przyswajalność żelaza,
-        przyspiesza gojenie ran i zrastanie kości
>niedobór:
-        zmniejsza odporność na infekcje,
-        powoduje zmęczenie oraz bóle mięśniowe i stawowe

Witamina B1:
> rola:
-        uczestniczy w procesie spalania węglowodanów
-        wspomaga proces wzrostu
> niedobór:
-        powoduje uczucie osłabienia, zmęczenie
-        powoduje niewydolność krążenia - przyspieszoną akcję serca
-        powoduje zaburzenia układu pokarmowego

Witamina B6:
> rola:
-        bierze udział w przemianie aminokwasów, syntezie białek i przemianie  tłuszczy,
-        bierze udział w syntezie hemoglobiny,
-        podnosi odporność organizmu,
-        oddziałuje na ciśnienie krwi oraz pracę serca
> niedobór:
-  upośledza funkcjonowanie układu nerwowego (bezsenność, apatia,    depresja, nadwrażliwość, napady drgawek),
-        powoduje wzrost podatności na infekcje,
-        zaburza funkcjonowanie mięśnia sercowego,
-        powoduje niedokrwistość

B12:
> rola:
-        reguluje produkcję czerwonych ciałek krwi (erytrocytów),
-        pomaga zachować dobry nastrój i równowagę psychiczną
> niedobór:
-        zaburza wytwarzanie czerwonych ciałek krwi,
-        powoduje zaburzenia ze strony układu nerwowego (zaburzenia czucia, drętwienie nóg, trudności w chodzeniu),

Kwas Foliowy:
> rola:
-        reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek,
-        pobudza procesy krwiotwórcze, czyli powstawanie czerwonych krwinek
> niedobór:
-        hamuje wzrost i odbudowę komórek w organizmie,
-        zmniejsza ilość czerwonych ciałek we krwi,
-        powoduje uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją,
-     powoduje zaburzenia w trawieniu i we wchłanianiu składników odżywczych

Magnez:
> rola:
-        współdziała w funkcjonowaniu tkanki mięśniowej i nerwowej
-        zapobiega kurczom i nadciśnieniu
-        korzystnie wpływa na krzepnięcie krwi
-        wspomaga układ odpornościowy
-        reguluje poziom potasu
> niedobór:
-        powoduje występowanie bolesnych kurczy,
-        drganie jednej z powiek,
-        bóle w okolicach serca, kołatanie serca, arytmię

Potas:
> rola:
-        jest niezbędny do zachowania bilansu wody i podczas syntezy białek
-        obniża ciśnienie krwi i zapobiega nadciśnieniu
-        odgrywa istotna rolę przy regulacji rytmu serca
-       współdziała podczas transportu dwutlenku węgla poprzez czerwone   ciałka krwi
> niedobór:
-        powoduje zmęczenie,
-        zawroty głowy, wymioty, osłabienie organizmu,
-        zmniejsza kurczliwość mięśnia sercowego,
-        powoduje osłabienie mięśni

Żelazo:
> rola:
-        bierze udział w wytwarzaniu hemoglobiny
-        jest niezbędne w procesach oddychania komórkowego
-        wspomaga wątrobę i odporność organizmu
> niedobór:
-        powoduje przyspieszenie rytmu serca,
-        osłabia odporność organizmu,
-        powoduje pogorszenie koordynacji ruchowej oraz wzrokowej,
-        powoduje osłabienie, drażliwość, apatię, anemię

Tym artykułem chciałbym zapoczątkować cykl postów związanych z suplementacją. Dla wielu jest to temat zagadka, a czytanie różnych dziwnych treści w internecie spowoduje zakupienie tony tabletek, z czego większość nie będzie nam potrzebna. Do tego tematu trzeba podejść z głową, nie ma sensu poprawiać wyników sprzedaży producentów odżywek i brać placebo, które w niczym nam nie pomoże...

2 komentarze:

  1. Czekam na cos o kreatynie stackach itp :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super.
    Właśnie czegoś takiego szukałem.
    Czekamy na więcej :D

    OdpowiedzUsuń