Historia, aerodynamika i Tour de France – o rowerach szosowych w skrócie

Wśród dyscyplin sportowych kolarstwo szosowe ma najdłuższą tradycję. Wyścigi odbywają się po zwykłych drogach publicznych, czyli jest to tak zwana jazda „on-road”. Rowery szosowe dostosowane są w taki sposób do jazdy po terenie utwardzonym, aby umożliwić kolarzowi jak najszybszą jazdę. Z tego względu dba się przede wszystkim o umożliwienie przyjęcia aerodynamicznej pozycji, dzięki dobremu opływowi powietrza kolarz stawia możliwie małe opory powietrzu i może szybko poruszać się na rowerze – nawet do 40-45 km/h.


Budowa roweru szosowego
  • Koła – zwykle montuje się dość duże, 28-calowe koła. Dzięki nim rowerzysta może szybko przyspieszać oraz osiągać duże prędkości. Dodatkowo gładkie bieżniki opon zapewniają niewielkie opory toczenia.
  • Rama – tworzona tak, aby umożliwić kolarzowi jazdę w pozycji pochylonej. Rama zbudowana jest w taki sposób, żeby kierownica była umiejscowiona trochę niżej od siodełka.
  • Kierownica – w szosówce jest wygięta w charakterystyczny sposób. Zwykle kolarze używają także lemondek, które pozwala na przyjęcie wygodnej pozycji na rowerze.
Z powodu tego, że w rowerach szosowych najistotniejszą wartością jest ich waga – bardzo dba się o użycie lekkich i odpornych materiałów, które pozwolą na komfortową jazdę i nie będą zmniejszać możliwych prędkości rowerzysty przez zbytnie obciążenie roweru. A jak szosówka sprawdza się w terenie?

Znane wyścigi

Tym, co stanowi o popularności kolarstwa szosowego, są wyścigi. Wśród rodzajów wyścigów szosowych możemy wyróżnić bardzo wiele rozmaitych zawodów, które w najłatwiejszy sposób można podzielić na wieloetapowe i jednoetapowe. Moja przygoda z wyścigami to między innymi Pętla Beskidzka i Road Trophy 2015.

Zawody jednoetapowe
Zawody wieloetapowe
„Klasyczne zawody” jednodniowe
Zawody liczą 3-20 etapów, trwają do kilku tygodni
Do 500 km
Do 3000 km

Klasyk, czyli wyścig klasyczny jednodniowy

Ten rodzaj wyścigu jest jednym z najstarszych znanych w kolarstwie, pierwszy odbył się już w latach 60. XIX wieku. Wyścigi tego typu, przypominające współcześnie rozgrywane zawody, rozpoczęły się pod koniec XIX wieku i były to wówczas wyścigi na odcinkach 1200km (Trasa Paryż-Brest-Paryż), 600km (Bordeaux-Paryż) i 400 km (Paryż-Bruksela).
Zawody tego typu wyróżnia czas ich trwania – jeden dzień na pokonanie całej trasy. Współcześnie długości tras są różne – od 250 km do nawet 400 km. Wyścigi tego rodzaju wciąż są najpopularniejsze na terenie Belgii i Francji – w okresie marca i kwietnia, oraz we Francji i Włoszech od sierpnia do października.
Popularne są także miejskie wyścigi rowerowe, nazywane kryteriami – zawody tego rodzaju odbywają się na krótkich odcinkach. Organizowanych jest również wiele rodzajów zawodów nocnych.

Tour de France

Jednym z powszechnie rozpoznawalnych, również wśród amatorów, wyścigów kolarskich jest Tour de France. To klasyczny wyścig wieloetapowy. Wyścigi odbywają się raz do roku od 1903 roku we Francji i kolarze mają obecnie do pokonania ponad 3000 kilometrów, chociaż w przeszłości zdarzały się trasy 4000-5000 kilometrów. Zawody odbywają się w okresie wakacyjnym – najczęściej w lipcu.
O ich dużym prestiżu świadczą:
  • Długa historia wyścigu,
  • Udział najlepszych kolarzy,
  • Duża trudność trasy,
  • Bardzo duża medialność zawodów – ich przebieg relacjonuje się w 18 państwach świata.
  • Wysoka nagroda – prawie pół miliona euro dla zwycięzcy.

Do popularności kolarstwa przyczyniają się rozliczne zawody odbywające się na całym świecie, wzrastająca popularność aktywnego trybu życia oraz łatwy dostęp do dobrych rowerów szosowych. Obecnie zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy mają możliwość zakupu wysokiej jakości sprzętu rowerowego w sklepach takich jak Bikester.pl. Dzięki łatwemu dostępowi do sprzętu każdy amator kolarstwa szosowego ma szansę trenować na sprzęcie wysokiej jakości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz