Wśród dyscyplin
sportowych kolarstwo szosowe ma najdłuższą tradycję. Wyścigi
odbywają się po zwykłych drogach publicznych, czyli jest to tak
zwana jazda „on-road”. Rowery szosowe dostosowane są w taki
sposób do jazdy po terenie utwardzonym, aby umożliwić kolarzowi
jak najszybszą jazdę. Z tego względu dba się przede wszystkim
o umożliwienie przyjęcia aerodynamicznej pozycji, dzięki dobremu
opływowi powietrza kolarz stawia możliwie małe opory powietrzu i
może szybko poruszać się na rowerze – nawet do 40-45 km/h.
Budowa roweru
szosowego
- Koła – zwykle montuje się dość duże, 28-calowe koła. Dzięki nim rowerzysta może szybko przyspieszać oraz osiągać duże prędkości. Dodatkowo gładkie bieżniki opon zapewniają niewielkie opory toczenia.
- Rama – tworzona tak, aby umożliwić kolarzowi jazdę w pozycji pochylonej. Rama zbudowana jest w taki sposób, żeby kierownica była umiejscowiona trochę niżej od siodełka.
- Kierownica – w szosówce jest wygięta w charakterystyczny sposób. Zwykle kolarze używają także lemondek, które pozwala na przyjęcie wygodnej pozycji na rowerze.
Z powodu tego, że w
rowerach szosowych najistotniejszą wartością jest ich waga –
bardzo dba się o użycie lekkich i odpornych materiałów, które
pozwolą na komfortową jazdę i nie będą zmniejszać możliwych
prędkości rowerzysty przez zbytnie obciążenie roweru. A jak
szosówka sprawdza się w terenie?
Znane wyścigi
Tym, co stanowi o
popularności kolarstwa szosowego, są wyścigi. Wśród rodzajów
wyścigów szosowych możemy wyróżnić bardzo wiele rozmaitych
zawodów, które w najłatwiejszy sposób można podzielić na
wieloetapowe i jednoetapowe. Moja przygoda z wyścigami to między
innymi Pętla
Beskidzka i Road
Trophy 2015.
Zawody jednoetapowe
|
Zawody wieloetapowe
|
„Klasyczne zawody” jednodniowe
|
Zawody liczą 3-20 etapów, trwają do kilku
tygodni
|
Do 500 km
|
Do 3000 km
|
Klasyk, czyli wyścig
klasyczny jednodniowy
Ten rodzaj wyścigu
jest jednym z najstarszych znanych w kolarstwie, pierwszy odbył się
już w latach 60. XIX wieku. Wyścigi tego typu, przypominające
współcześnie rozgrywane zawody, rozpoczęły się pod koniec XIX
wieku i były to wówczas wyścigi na odcinkach 1200km (Trasa
Paryż-Brest-Paryż), 600km (Bordeaux-Paryż) i 400 km
(Paryż-Bruksela).
Zawody tego typu wyróżnia
czas ich trwania – jeden dzień na pokonanie całej trasy.
Współcześnie długości tras są różne – od 250 km do nawet
400 km. Wyścigi tego rodzaju wciąż są najpopularniejsze na
terenie Belgii i Francji – w okresie marca i kwietnia, oraz we
Francji i Włoszech od sierpnia do października.
Popularne są także
miejskie wyścigi rowerowe, nazywane kryteriami – zawody tego
rodzaju odbywają się na krótkich odcinkach. Organizowanych jest
również wiele rodzajów zawodów nocnych.
Tour de France
Jednym z powszechnie
rozpoznawalnych, również wśród amatorów, wyścigów kolarskich
jest Tour de France. To klasyczny wyścig wieloetapowy. Wyścigi
odbywają się raz do roku od 1903 roku we Francji i kolarze mają
obecnie do pokonania ponad 3000 kilometrów, chociaż w przeszłości
zdarzały się trasy 4000-5000 kilometrów. Zawody odbywają się w
okresie wakacyjnym – najczęściej w lipcu.
O ich dużym prestiżu
świadczą:
- Długa historia wyścigu,
- Udział najlepszych kolarzy,
- Duża trudność trasy,
- Bardzo duża medialność zawodów – ich przebieg relacjonuje się w 18 państwach świata.
- Wysoka nagroda – prawie pół miliona euro dla zwycięzcy.
Do popularności
kolarstwa przyczyniają się rozliczne zawody odbywające się na
całym świecie, wzrastająca popularność aktywnego trybu życia
oraz łatwy dostęp do dobrych rowerów szosowych. Obecnie zarówno
profesjonaliści, jak i amatorzy mają możliwość zakupu wysokiej
jakości sprzętu rowerowego w sklepach
takich jak Bikester.pl. Dzięki łatwemu dostępowi do
sprzętu każdy amator kolarstwa szosowego ma szansę trenować na
sprzęcie wysokiej jakości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz